Blog 02 – IJsbeer IJsbeer wat hoor jij daar?

IJsbeer, ijsbeer, wat hoor jij daar?

Het is een heel leuk boek van Eric Carle, met herhalende elementen erin. Zo wordt er op elke bladzijde gevraagd aan een dier wat hij hoort. Het dier hoort dan steeds een ander dier, totdat de walrus de dierenoppasser hoort fluiten…
De kinderen genieten steeds weer van het boek en ze gaan ook steeds meer meedoen met de vraag en de dierengeluiden nadoen. Een gezellig interactief moment ontstaat er hierdoor!

Passende activiteiten doen bij boeken spreekt mij erg aan. De kinderen wilden graag een ijsbeer maken. En we hebben er ook een sensoryplay activiteit bij gedaan.


‘IJsbeer’

De kinderen kozen allemaal een achtergrond om de ijsbeer om te maken. Ik tekende de ijsbeer uit het boek over op bakpapier. Daarna knipte ik de ijsbeer uit het bakpapier uit en trok hem om op het vel papier die de kinderen hadden gekozen.
Ze hebben eerst met kwasten de ijsbeer helemaal voorzien van een laag lijm. Daarna hebben ze de ijsbeer een vacht gegeven door er watten op te plakken. Wat mooi was om te zien dat ze zich nog herinnerde dat als je een watje naast je oor uit elkaar trekt je dan een geinig geluid hoort. Het is al even geleden dat ze met watten hebben gespeeld, maar ze hebben het goed onthouden!

Nodig:

Het boek, of een plaat van een ijsbeer
Bakpapier
Schaar
Stift
Behanglijm
Kwast
Watjes

IJsbeer 4
IJsbeer 4

‘Caviavoer’

In het boek gaat het over een dierenoppasser in de dierentuin. Nu zijn wij eigenlijk ook dierenoppassers omdat we twee cavia’s verzorgen. Elke keer als we hen van eten voorzien gaan de handjes graag door de brokjes. Daarom nu een activiteit met dit caviavoer. Elk kind krijgt een bak met een laag caviavoer erin, en wat attributen; bakjes, bestek, e.d. Het was een activiteit die heel hoog gewaardeerd werd. Ze waren laaiend enthousiast en het is nog steeds erg populair.

Nodig:

Caviavoer
Bak
Attributen; bekers, schaaltjes, bestek, etc.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *