Blog 27 – 26 augustus 2014 – Sensory play met schelpen

Sensory play, wat is dat eigenlijk?

Het betekend eigenlijk niets meer dan spelen op een manier waarbij je zintuigen geprikkeld worden.
Door te voelen, te kijken, te luisteren en te proeven leert een kind hoe de wereld in elkaar zit. Vandaag hebben we schelpen ontdekt! We hebben ze in een bak met water gestopt zodat het zand eraf kan spoelen en daarna op een doek te drogen gelegd. Het was de eerste keer dat we schelpen hebben bestudeerd en dat viel in de smaak. We hadden maar 1 lange schelp en laat nou juist deze schelp het leukste te zijn. Hij werd gebruikt als lepel om andere schelpen mee het water uit te vissen. Het water zelf was niet nieuw, maar ook dat blijft leuk om te ontdekken. Er werd flink gespetterd en geplonsd.

Ik vind de kleuren van schelpen fascinerend en ging daarom ook maar het internet op om uit te zoeken hoe ze aan hun kleuren komen. Ze hebben een soort van jaarringen, net als bomen, daaraan kan je zien hoe oud ze zijn. Sommige strepen zitten dichter op elkaar dan andere, dit komt omdat ze in de zomer sneller groeien dan in de winter. De kleur is erfelijk bepaald en kan nadat het organisme de schelp heeft verlaten nog donkerder of juist lichter uitslaan.

Dit activiteit viel erg in de smaak en ik ben dan ook alweer druk aan het bedenken wat voor leuke dingen we nog meer met schelpen en sensory play gaan doen..
We zijn ook nog even lekker naar buiten geweest, naar een speeltuin in de buurt. Fijn van de glijbaan, en rennen achter een vogel die natuurlijk weg vloog 😉

  • 17 – Zintuigentafel “bloemen en vlinders”
    17 – Zintuigentafel “bloemen en vlinders”
  • 10 – Observeren
    10 – Observeren
  • 07 – Het eerste ijs!
    07 – Het eerste ijs!
  • 02 – Warme broodjes
    02 – Warme broodjes

Laat een bericht achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>