3. Gezamenlijke activiteiten

Gezamenlijke activiteiten doen we omdat we gedurende de dag bij elkaar horen, en we eigenlijk 1 groot gezin vormen. De kinderen hebben aantrekkingskracht op elkaar, dit zie je al heel duidelijk naar voren komen in het vrije spel. Ook tijdens activiteiten zie je dit terug. De kinderen interpreteren dingen op een andere manier waarop er situaties ontstaan die bijzonder zijn om te zien. Omdat de kinderen in verschillende leeftijdfases zitten is de manier waarop ze deelnemen aan een activiteit ook verschillend. Ook dit is prachtig om te zien. De kinderen kijken veel naar elkaar, ze leren elkaar goed kennen en ook zo waarderen.

Eigen wil
Als een kind geen behoefte heeft om mee te doen met een activiteit wordt dit gerespecteerd en mag hij/zij gewoon vrij spelen. Ik heb intussen wel gemerkt dat de meeste kinderen dol op de activiteiten zijn en dat ze allemaal graag meedoen.

Thema’s
Soms werken we met een thema of passen we de activiteiten aan bij een leuk prentenboek (die we dan ook vaak lezen ;). Het is heerlijk om zo samen met de kinderen een onderwerp in te duiken en naarmate de tijd verstrijkt leeft het helemaal bij de kinderen en ontstaan er ook prachtige fantasiespellen.

Thema boerderij

Thema boerderij

Creativiteit
Elk kind is creatief op zijn of haar eigen manier. Bij de activiteiten die we doen staat creativiteit hoog in het vaandel. Zo doe ik de kinderen wel voor hoe ze iets kunnen doen, maar mogen ze hun fantasie de vrije loop laten. Waar nodig help ik wel, maar het is ook goed dat een kind leert dat niet alles kan. Door het kind even te laten en te kijken hoe hij of zei iets oplost wordt de creativiteit geprikkeld. Als het kind ouder wordt kan het hierdoor makkelijker met problemen omgaan en oplossingen verzinnen. De knutselwerkjes en activiteiten die we doen zijn wel een klein beetje uitdagend, maar niet te hoog gegrepen voor de kinderen. De activiteiten pas ik dusdanig aan op het individuele kind dat het voor elk kind leuk is om te doen.

Creativiteit

Creativiteit

Verschillende activiteiten
De activiteiten die we doen heb ik soms al van te voren bepaald, al kiezen ze dan bijvoorbeeld uit een aantal verschillende activiteiten. We doen ook vaak spontane activiteiten die de kinderen zelf bedenken of waar we na een brainstormsessie op komen.
De activiteiten die we doen kunnen we onderverdelen in vier categorie├źn:

1. Taal
2. Motoriek
3. Sensoriek
4. Drama en muzische vorming

1. Taal
We lezen samen boeken.
We genieten van Tik Tak voorstellingen.
We kijken naar verhalen verteld door middel van het Japans verteltheater (Kamishibai).
We kletsen met Gijs, de handpop.
We doen allerlei spelletjes zoals domino, memory en ganzenbord.

2. Motoriek
We leggen een parcours af met de stapstenen en wiebelkussens
We doen bewegingsspelletjes
We gymmen met de gymset
We oefenen onze evenwicht op een balansbord
We rijgen kralen kettingen
We maken creaties op de kralenplank
We knutselen met lijm, verf, krijt, potlood, schaar, prikpen en nog veel meer verschillende materialen.
We spelen met constructiemateriaal

3. Sensoriek
We spelen aan de sensomotorische tafel (hierin zitten afwisseldende materialen zoals zand, rijst, water, scheerschuim, enz)
We spelen met klei
We koken en bakken

4. Drama en muzische vorming
We spelen een vertelpantomime
We maken muziek en zingen liedjes
We doen verkleedspelletjes
We doen peuterdans

4. Naar buiten!