22 – Kinderen observeren

Kinderen observeren

Het observeren van kinderen is iets wat ik graag doe, en dit zijn ook echte genietmomentjes, elke dag weer.
Zoals onder andere:

De baby die zijn handjes ontdekt en daar gefocust naar kan kijken.
De baby die gericht op haar doel afkruipt en blij het doel gaat onderzoeken met handen, ogen en mond. Alle zintuigen worden erbij betrokken.
De baby die zijn eerste zwaaibewegingen maakt bij het uitzwaaimoment.
De baby die geniet van de spelletjes met mij en de andere kinderen.
De baby die leert hoe ze hapjes kan eten.

De dreumes die blijft oefenen, oefenen en oefenen met blokjes op elkaar zetten.
De dreumes die geniet van de interactie en allerlei verhalen vertelt in voor ons soms nog onbegrijpelijke taal.
De dreumes die voor het eerst ontdekt hoe het water uit een gieter loopt.
De dreumes die ongeremd alles uitprobeert en onderzoekt wat ze tegen komt op haar ontdekkingsreis.
De dreumes die in de gaten heeft dat hij zelf een uniek mens is, en dat hij het woord “nee” kan gebruiken.

De peuter die ineens, als bij een vingerknip, zijn woordenschat enorm uitbreid.
De peuter die geniet van het zelfredzaam worden en trots is als ze haar eigen jas en laarzen aan en uit doet.
De peuter die heel geconcentreerd zand in een emmer doet, de tuin doorloopt met de emmer en hem daarna leegt en de emmer weer opnieuw gaat vullen in de zandbak.
De peuter die ontdekt dat samen spelen heel gezellig kan zijn.
De peuter die hoort en vertelt dat er een ander kindje wakker is.

Als kinderen zich veilig voelen, kunnen ze ontspannen en doen wat ze graag willen doen: de wereld ontdekken! Dat doen ze niet bewust, nee ze “zijn” gewoon en “doen” gewoon.
Wanneer ze in het spel opgaan en betrokken spelen is dit heel fijn voor het kind. Op deze momenten ontwikkelen en leren ze het meeste.

Gedurende de dag observeer ik de kinderen, en met het speelaanbod en activiteiten probeer ik aan te sluiten bij waar de kinderen zijn in hun ontwikkeling.
Elk kind heeft zijn/haar eigen boekje waarin ik de belevenissen van hem/haar in opschrijf. Maar twee keer per jaar vul ik een observatieformulier in om zo een compleet overzicht te krijgen van waar een kind staat. Het gaat hierbij vooral om het welbevinden en betrokkenheid. Want dat zijn de eerste vereisten voor een kind om te kunnen spelen en zo te ontwikkelen.
Het observatieformulier krijgen de kinderen mee naar huis, en zo kunnen de ouders ook lezen hoe het hier gaat. Ze kunnen ook een berichtje terug sturen.
Ik ben erg enthousiast over deze manier van het extra observeren van de kinderen (ik gebruik Ziko-vo). Het geeft een compleet beeld, en het is ook handig voor bijvoorbeeld de overgang van hier naar school.
Dit wilde ik graag met jullie delen :)

  • Blog 39 – Tea Art – 15 november 2014
    Blog 39 – Tea Art – 15 november 2014
  • Blog 32 – 07 oktober 2014 – De schaterlach van een kind
    Blog 32 – 07 oktober 2014 – De schaterlach van een kind
  • Blog 27 – 26 augustus 2014 – Sensory play met schelpen
    Blog 27 – 26 augustus 2014 – Sensory play met schelpen