Blog 27 – IJstaart

IJstaart

Het vriest buiten en de kinderen zijn erg onder de indruk van de de bevroren plassen, auto ruiten die bevroren zijn en bevroren slootjes. Om de kinderen meer inzicht te geven in het fenomeen ‘ijs’ maken we vandaag zelf een ijstaart!

We verzamelen allerlei attributen zoals rietjes, veren, kralen en flesdoppen. Ook zetten we een siliconen bakvorm, en een bakje voor het water, een fles water, een potje glitters en voedselkleurstof  op tafel.

Om de beurt leggen de kinderen materialen in de bakvorm die ze aanspreken.
Als alles naar wens is neergelegd zetten we de bakvorm even weg en vullen we het bakje met water. De kinderen willen graag geel water, en om de beurt roeren ze de kleurstof door het water. Daarna kiezen ze welke glitters er ook doorheen moeten. Het water krijgt een mooie kleur vol glitters. We gieten het water in de bakvorm.
Dan zetten we de taart in de vriezer.

Regelmatig nemen we een kijkje bij de taart en langzaam zien we dat er steeds minder water overblijft en dat er ijs ontstaat.

Na het slapen ’s middags zetten we de taart op de speeltafel.
We spreken wat spelregels af en dan gaan de kinderen de taart ontdekken. Woorden zoals; brrr, koud! he dit zit vast! vliegen in het rond. De kinderen ontdekken dat de materialen vastzitten en dat het ijs koud is.
Na een tijdje, als er wat ijs ontdooit is, merken ze dat sommige materialen ineens los zitten, maar andere nog steeds niet! Ze leren nieuwe begrippen zoals ‘smelten’ en tegenstellingen zoals warm – koud, los – vast. Ze willen graag weten waarom het water ijs werd in de vriezer, maar nu weer smelt.

Buiten dat ze enorm nieuwsgierig zijn naar het waarom, spelen ze ook fantasiespellen. De beer moet ook even kijken. En alle schudflesjes worden erbij gehaald en in de bakvorm gelegd.

Het was een fantastisch activiteit, en zeker voor herhaling vatbaar 🙂

Nodig:

Bakvorm
Materialen voor in de taart
Water
Voedingskleurstof
Glitters
Bakje
Handdoek